Search
APK Lelystad

Hoe werkt een APK keuring?

Er wordt vaak de vraag gesteld hoe een APK keuring nou eigenlijk werkt.
APK Lelystad wil graag transparantie brengen in de autogaragewereld.
Wij willen graag uitleg geven welke punten bij een APK worden gecontroleerd.

Deze punten leggen wij uit aan de hand van een stappenplan.
Tijdens de APK zult u zien dat dit stappenplan terugkomt bij de controle van uw auto.

Bij de APK Keuring controleert de keurmeester de volgende onderdelen:

Verkeersveiligheid

Remmen:

Dit gebeurt met een remmentestbank.
Dit is een apparaat de remkracht en remvertraging van uw auto meet.

Banden:

De banden worden gecontroleerd op bandenprofiel, spanning en scheuren.
Ook dienen de banden op de horizontale as van dezelfde maat te zijn en mogen ze niet aanlopen.

Stuurinrichting:

Bij de stuurinrichting worden de stofhoezen en de stuurkogelhoesjes op scheuren gecontroleerd.
Verder wordt er ook gekeken naar eventuele speling op stuurkogels.

Wielophanging:

Hier worden de vering, draagarmkogels, draagarmrubbers, stabilisatorstangen en wiellagers.
gecontroleerd op speling, scheuren, roest en andere afwijkingen.

Verlichting:

Bij de verlichting wordt gecontroleerd of alles symmetrisch werkt en of de verlichting deugdelijk is gemonteerd

Carrosserie:

Hierbij wordt er gekeken naar de dragende delen bij uw chassis deze mogen geen scheuren,
corrosie of breuken vertonen, zodanig dat deze de stijfheid, de sterkte van het chassisraam
en/of meedragend chassis in gevaar wordt gebracht.

Schokbrekers:

Deze worden gecontroleerd op lekkage en dienen deugdelijk te zijn bevestigd.

Milieu

Uitlaatgassen:

Deze worden met een Bosch diagnose apparaat gemeten op de hoogte van CO deze waarden worden
door de overheid vastgesteld. Dit verschilt per periode. Hoe ouder de auto hoe hoger de waarde.

Roetmeting:

Bij dieselauto's wordt er een roetmeting plaats te vinden. Deze bepaalt de aantal roetdeeltjes in de uitlaatgassen.
Dit verklaart ook het prijsverschil tussen dieselauto's en benzineauto's.

APK eisen oudere voertuigen

Bij oudere auto’s gelden afwijkende regels. Deze zijn in de onderstaande tabel samengebracht.

Keuringspunten

Co% auto's van

voor: 01-01-1974 Geen eis
voor: 01-01-1980 4,5 % CO
na 1980 volgens opgave R.D.W
Gordels Na 01-01-1971 verplicht
Spiegels Binnenspiegel moet altijd
Ruitensproeier Na 30-09-1971 verplicht
Voorruitverwarming Na 30-09-1971 verplicht
Snelheidsmeter Na 30-06-1967 verplicht
Banden 1,6 mm profiel in de hoofdgroef over 75% breedte loopvlak gemeten vanuit het midden.
Koplampen
alleen goed lichtbeeld.
geen sealed beam.
Verplicht

Voordat u de keuring uitvoert kunt u zelf zeer eenvoudig een aantal zaken controleren.
Dit voorkomt onnodige teleurstelling.

Deze lijst bevat de meest aangetroffen gebreken die er voor 80 % de oorzaak van zijn dat uw auto niet wordt goedgekeurd.

Verlichting, groot en dimlicht
Parkeerlicht (voor)
Kentekenplaatverlichting
Stofhoezen (rubberhoezen) aandrijfhoezen
Bandenprofiel
profieldiepte 1,6 mm over minimaal 75% van de breedte gemeten vanuit het midden van de band
Ruitensproeiervloeistof